Mint ahogy arra egy korábbi posztunkban már felhívtuk a figyelmeteket, szeptember 23-án kezdődik a Design Hét Budapest 2016, a hazai design szakma legnagyobb seregszemléje és ünnepe. A több mint százhúsz program kiemelt eseménye a Magyar Formatervezési Díjak és a Design Managament Díj átadása, valamint az elismerteket bemutató, november 20-ig megtekinthető kiállítás az Iparművészeti Múzeumban.
A design napjainkban már nem csupán a puszta esztétikumról vagy funkcionalitásról szól, hanem stratégiai eszköze a vállalatirányításnak, az innovációnak, a nemzetgazdaság versenyképesség növelésének, hozzájárul az életminőség javításához, tárgyi környezetünk jobbá tételéhez.
A Magyar Formatervezési Díj és a Design Management Díj ezért is tekinti – többek között – missziójának, hogy megmutassa azt az erős gazdasági potenciált, amit a design alkalmazása adhat és felhívja a nagyközönség és a vállalkozások figyelmét ennek hasznára.
A Magyar Formatervezési Díj pályázatán négy - termék, terv, vizuális kommunikáció és diák - kategóriában díjazták a legjobb pályaműveket. A díjpályázatra idén közel háromszáz pályázat érkezett, amelyekről a bíráló bizottság meghatározott értékelési szempontok alapján döntött - úgy mint a formai minőség, az újszerűség, eredetiség, a versenyképesség, a kivitelezés minősége, a felhasználóbarát kialakítás, valamint a fenntarthatóság. A pályaművek sokszínűsége kirajzol bizonyos trendeket, népszerű témaköröket, mint például az újrahasznosítás és a fenntarthatóság. Mint hagyományosan, idén is több pályázat érkezett a gyorsan fejlődő jármű-közlekedésieszköz- és orvosiműszer-tervezés szakterületről.
A Design Management Díj a design példaértékű, stratégiai felhasználását értékeli a gazdálkodó szervezetek körében, melyre közel száz jelölés érkezett idén. A mára már tágabb értelemben használt design fogalma egyfajta gondolkodásmódot is tükröz, ami nem kizárólagosan a tárgytervezésre vagy a vizuális kommunikációra terjed ki, hanem erőteljesebben megjelenik a vállalkozások stratégiájában is, mint vezérelem. Kutatások bizonyítják, hogy összefüggés van a szervezetek designtudatosságának foka és a bevételeik növekedése, szolgáltatásaik minősége között. A Design Management Díj az elismerés mellett természetesen ennek a folyamatnak a népszerűsítését is vállalja és felhívja a figyelmet a designtudatosság gazdaságélénkítő szerepére, jelentőségére, valamint a designba való befektetés megtérülésére.
A kiállítási installációt a Medence Csoport tervezte, egy nem mindennapi teret alkotva, mely a tárgyakat, alkotásokat helyezi a középpontba, kissé rendhagyó formában. A design alkotások bemutatása igazi kihívás, hiszen nem műalkotások, nagy részüket napi használatra tervezték, így múzeumi környezetben sokszor nehezen mutatkozhatnak meg teljes valójukban. A Medence Csoport ezen kihívásra rendhagyó installációval válaszolt, melynek alapötletét a műtermek hófehér világa inspirálta. A termékek szokatlan, földközeli elhelyezésének köszönhetően lehetőséget teremtenek a bensőségesebb megtekintésre, kizökkentve a megszokott látogatói pozíciókból, akár ülve szemlélődésre, elmélyülésre. Ezt szolgálja, hogy a látogatók csak cipővédővel léphetnek a terembe.
A kiállítást szeptember 24. – november 20. között (nyitvatartási időben: K-V 10:00-18:00) az Iparművészeti Múzeumban (1091 Budapest, Üllői út 33-37.) tekinthetitek meg. Érdemes ellátogatni! Részletekért katt ide: http://designhet.hu/2016/program/magyar-formatervezesi-dij