Mendrei Miklós animátor, animációs-és élőfilmes rendező, illetve beatmaker. Nagyon benne van a mostani mozgóképes szakmában, mint friss alkotó. Videói animációi nem mentesek olykor a cinizmustól, illetve a fekete humortól. Kickassfactory néven láthatunk tőle vicces dinamikus videókat itt- ott, de szerintem egyszerűbb, ha pár munkáját direktbe idelinkeljük mindenki vidulására. Csaptam egy villáminterjút is vele…
O: Hol kezdted a sulit, és az akkori elképzeléseid mennyire váltak valóra?
M: A Momén végeztem, mint animációs rendező. A suli alatt semmilyen jövőképem nem volt. Csak élveztem, hogy menőség van és, hogy cool dolgokat lehet csinálni, mert nem egy hímző körben vagyok. Annyit tudtam, hogy szeretek mozgóképpel és főleg animációval foglalkozni és, hogy ezzel szeretnék foglalkozni később is. De az, hogy most főleg reklámokat, explainer animációkat csinálok, akkor még nem volt egyértelmű.
O: Az umbrellának is dolgozol, milyen az umbrella pozíciója az itthoni, illetve a külföldi filmgyártásban.
M: Elsősorban az Umbrellával dolgozom. Az én meglátásom szerint a toppon van a stúdió és menő munkákat csinálnak. Tehetséges rendezőket verbuvál maga köré és jó csapatot tesz alájuk.
O: Itthon és külföldön is vannak munkáid. Min dolgozol most?
M: Most fejeztünk be egy image spotot a SAO foodbarnak. Teljesen forgatott filmről van szó, és nemsokára online is lesz. A cinemagraph technikával dögösítettük meg a képet. A mozgóképnek a nagy része freeze-elve van, csak egy bizonyos része marad mozgó. Ettől olyan lesz a kép, mintha egy mozgó fotó lenne. Szerintem egy animációs rendezőnek eléggé magányos a szakmája. De lehet, hogy csak nekem. Nem tudom, mert nem szoktam más rendezőkkel erről beszélgetni. Én sokszor úgy dolgozom külföldre, de akár itthonra is, hogy nem találkozom egyszer se a megrendelővel. Csak emailben, skype-on kommunikálunk.
O: Mik a tapasztalataid, ha hazai, illetve a külföldi megrendeléseket nézzük?
M: A legfeltűnőbb különbség, hogy nem beszélnek magyarul. Meg, hogy korrektül előkészítik a munkát és a végén is korrektül köszönik meg.
O: Mik azok a trendek ma amelyek számodra értékelhetőek?
M: Számomra a Buck nevű stúdio a favorit, már évek óta. Pár stílusban alkotnak csak, de azokon belül képesek megújulni és trendeket teremteni. Csomó ötletet nyúlok tőlük és egy csomót fel se fogok. Tökéletes érzékkel nyúlnak a klasszikus animációs technikákhoz és kicsavarják annyira, hogy valami nagyon friss végeredmény születik belőle mindig.
O: A Bupino formációnak is tagja vagy, kik vagytok miben mesterkedtek?
M: Busa Pisti és Zsolaa a két MC a bandában. Future a DJ és ő keltette életre a csapatot is. Én Jojo néven a beateket gyártom a repperek alá. Koncertezünk, és idén kidobjuk az első albumunkat is. Én emellett dolgozom egy beat albumon is.
O: Szerepeltetek a Bupinóval az idei klipszemlén is, mivel kerültetek be?
M: Amivel bekerültünk (Hannibál) nem szeretem annyira, mint amivel nem (NemMindEgy). Az előbbi egy jó elképzelés mentén készült, de végeredményében szétesett klip lett.
A „NemMindEgy” klipje több dolog miatt fontos számomra. Egyrészt a zenéjét, mint a Bupino beatmaker-e, én csináltam. Másodrészt baromi sok munka volt benne és volt olyan pillanat, amikor azt hittem, hogy nem lesz kész és félbe kell hagynom. Egyedül kezdtem el tervezni és animálni is. Eljutottam a negyedéig körülbelül, amikor elfogyott a kraft és nem tudtam tovább csinálni. Nem emlékszem pontosan, de kb. több hónapig hozzá se tudtam nyúlni, mert annyira kiégtem közben. Aztán szerencsémre be tudtam vinni a stúdióba (Umbrella), ahol a munkáim többségét csinálom. Ott már csak tervezni és rendezni kellett, a többit megcsinálták az animátorok. Olyan érzés volt amikor elkészültünk, mintha egy durva edzés végén az ember azt gondolja, hogy „mennyire durva volt és soha többet, de azért jól esik nagyon a fájdalom”.
O: Melyik munkád az ami mostanában nagy kedvenced volt?
M: A barátnőmnek van egy tetováló szalonja, ahol saját tervezésű tetoválásokat készítenek túlnyomórészt. Maga a szalon enteriőrje és miliője is eltérő a megszokottól. Egy határozott koncepció mentén lett kitalálva és megvalósítva. Ezek miatt az én feladatom is az volt a spot kitalálásánál, hogy ezt az egyediséget tükrözze a film is. Mindezt úgy, hogy a tetkós kliséket úgy integráljam a film arculatába, hogy a végén mégse egy klisé halom legyen az eredmény. Szerintem sikerült. Nem a tipikus ‘metálos’ tetkós film lett. Hipster lett, de ezt csak utólag láttam be. Persze csakis jó értelemben hipster.
Fatum Tattoo – Imege Spot
Még több jóság errefelé.