Varga Petra a Digic Picturesnél dolgozik, koncept artistként. Az évről évre gyorsuló technikai fejlődésben felnőtt és szocializálódott fiatal Y-generáció tagja. Mivel ma, gyors, talpraesett, önmagukat jól menedzselő profi emberekre van szükség a legtöbb szakmában, nem meglepő hogy valaki ennyi idősen már ilyen pozícióban dolgozik egy ilyen kvalitású cégnél. Petra tökéletesen eligazodik a mai trendekben, és simán megcáfolja azt az állításomat (ezzel lehet, nem voltam egyedül) hogy ez a szakma főleg a „geek” fiúk szakmája.
Kicsit kifaggattam, klisés kérdéseimre érdekes és személyes válaszokat kaptam, s a cikkben szereplő képekhez megkértem írjon pár sort, kommentként.
„Ezt a képet egy barátomnak festettem, hogy én és a kutyám ne hiányozzunk neki annyira most, hogy fél évre Dániába költöztünk. Azt mondta, pont így nézünk ki a fejében, úgyhogy ezek szerint sikerült megörökíteni, hogy mennyire imádom hű társam, Nyuszit, aki egy agár.”
O: Mennyi idős vagy?
P: 28
O: Oh!
P: (mosoly)
O: Elárulnád, hogy mivel foglalkozol pontosan a Digic-nél, illetve hogy mi a cég fő profilja?
P: Filmstúdió vagyunk, elejétől végéig mi készítjük a trailereket (kivéve a zenét). Koncept artist vagyok. Az a dolgom, hogy kitaláljam, hogyan nézzen ki egy film, milyen színeket és fényeket használjunk azért, hogy támogassuk a sztorit és hangulatot teremtsünk.
O: Csak játékokhoz dolgoztok?
P: Egy ideje már szinte csak, de a hivatalos profilunkba más is tartozik. De a filmstúdió a leghelyénvalóbb kifejezés ránk.
„A Witcher 3 zárójelenetéhez csak elég volt berakni egy jó zenét, és onnan már inkább szórakozás volt az egész, mint munka.”
O: Hogyan merült fel hogy ezzel foglalkozz, vagy régóta érdekelt ez az irány?
P: Amióta az eszemet tudom, csak ezt akartam csinálni! A MOME animáció szak volt a cél, és nagyon boldog voltam, mikor sikerült bejutnom.
„Vizsgafilmemhez, az I Got Neighbourshöz készített modellap a bűvész Walter Wondersről. A szemöldöke volt a kedvencem :)”
O: Lányként és ilyen fiatalon milyen a Digicnél dolgozni, illetve vannak más kolléganők is?
P: Nem vagyok annyira fiatal a mezőnyben, a lányságom az, ami inkább kirívó. A Digices lányok döntő többsége koordinátori/asszisztensi feladatokat lát el, de időről időre akad egy-két olyan lány, aki a kivitelezésben vesz részt, textúráz, kompozitál, modellez, vagy ahogy az én esetemben: koncepttel. De tény, hogy nagyjából 90%-os a férfitöbbség.
„A Call of Duty alatt rájöttem, hogy tőlem távol álló témákban is mindig lehet találni valami szépet. Meg kell találni a módját, hogy élvezd a feladatot, az a végeredményen is látszani fog.”
O: Mit szólnak ehhez a fiúk, és milyen viszonyban vagytok, számít az hogy lány vagy és finomabb lágyabb (nem tudom, te tudod) melókat kapsz ott, illetve ez lehet nem is fiús szakma?
P: Egyébként is jól érzem magam fiúk közt, és a legjobb barátaim is szinte mind fiúk. Ennek ellenére izgultam egy kicsit, mikor a Digicnél kezdtem, vajon mennyi előítélettel találkozom majd. Tisztában vagyok vele, hogy a megjelenésem elég keveset árul el arról, hogy kiféle-miféle vagyok, de ehhez már hozzászoktam, és inkább a munkámmal szeretek bizonyítani, nem azzal, hogy színes göncöket, meg tarisznyát aggatok magamra, hogy lássák: én művész vagyok. Már nem zavar, ha titkárnőnek hisznek, és elsőre nem feltételeznek sokat rólam, inkább szeretem meglepni az embereket. Úgyhogy szerencsére néhány cigi szünet és pár koncept után pozitív visszajelzéseket kaptam, beilleszkedtem és jó barátokat szereztem. Nincs igazán olyan, hogy lányos vagy fiús munka. A leadem igyekezett testhezálló feladatokkal ellátni, de túl nagy válogatásra nem volt lehetőség, hiszen többnyire egyedül voltam ebben a beosztásban.
O: Van szakmai féltékenység fiúk részéről?
P: Talán van, de én szerencsére soha nem tapasztaltam. Az emberek inkább örülnek neki, ha ügyes vagy és szívesen dolgoznak veled.
„Nagyon szerettem ehhez a filmhez konceptelni, imádtam a helyszínek különös hangulatát. Szinte minden jelenet máshol játszódik, és Párizs egyébként is a szívem csücske.”
O: Miért mentél a Digichez dolgozni, mi az amit kapsz ott, várhatsz, s mire lesz jó későbbiekben a művészetedben az itteni munkatapasztalat?
P: Azért jöttem ide dolgozni, mert ide hívtak, és friss diplomásként nem is ismertem annyira a szakmát, hogy tudtam volna, hol milyen. De remek döntésnek bizonyult. Jó érzés, hogy sokkal jobban festek, mint azelőtt, hiszen a realista látványvilág nem enged úgy elmismásolni dolgokat, mint a hagyományos rajzfilm. Ha valamit nem tudsz rendesen megrajzolni, nem bújtathatod stílus mögé, az egyszerűen látszik és gáz.
„Világításon keresztül vezetni a szemet, szép kompozíciókat teremteni, teret tagolni és hangulatot adni a képeknek fényekkel az egyik legjobb dolog a munkámban.”
O: Na akkor még egy utolsó klisés kérdés, mit gondolsz a generációdnak mikor és mit kell tennie ma, hogy sikeres legyen, mi az elvárása a világnak, mennyire tudtok ennek eleget tenni?
P: Bár tudnám, mi kell a sikerhez! Még mindig viszonylag kezdőnek számítok, ezért inkább hallgatom a tanácsokat, mint hogy osztogassam. Az én ambícióm mindig abban állt, hogy azt csinálhassam, amit szeretek, mert ha a hobbidból élsz, sosem fogod úgy érezni, hogy dolgozol. És ez manapság luxus. Fontos, hogy jól helyezkedj, mindig legyél képben és el tudd adni magad, de annak, aki kicsit visszahúzódóbb, ez nem mindig megy könnyen. Ez a pálya amúgy is elég nehéz, ha jól akarod csinálni, mind a skillek elsajátítása, mind érvényesülés szempontjából. Úgyhogy szerintem ahelyett, hogy azon őrlődnénk, hogyan feleljünk meg annak a sokféle elvárásnak, amivel egy mai művész találkozik, inkább a lényegre figyeljünk: légy lelkes és motivált, mindig akarj jobb és több lenni, dolgozz lelkiismeretesen és maradj szerény, mert amint elégedetten hátradőlsz, hogy milyen jó vagy, akkor álltál meg a fejlődésben.
„A zene nagyon meg tud ihletni. Ez a kép a Klangkarussell Sonnentanz című számának eredménye.”
„Mimik című projektem már sok éve görgetem, formálom. A két francia pantomimes legközelebb egy gyerekkönyv oldalairól köszön majd vissza, amit épp a viborgi The Animation Workshopon fejlesztek.”
"Szabadidőmben szeretek női karaktereket rajzolni. Rajongok az organikus formákért, a szép sziluettekért."
Köszi Petra egy élmény volt!
Petráról a portrét Arató Vivien készítette.